Za prírodnými krásami okolia Smoleníc

Centrom podmalokarpatskej oblasti a víkendovým miestom oddychu Trnavčanov i obyvateľov okolia Trnavy sú Smolenice. Okolie obce s množstvom prírodných zaujímavostí je popretkávané viacerými značkovanými pešími turistickými trasami. Východiskom výletu po okolí Smoleníc je centrum obce. Od obecného úradu sa vyberieme po ceste 2. triedy južným smerom k Horným Orešanom. Vľavo od cesty sa nachádza chránený areál Všivavec, v ktorom rastú vzácne spoločenstvá rastlín a živočíchov. Pred Hornými Orešanmi odbočíme z hlavnej cesty doprava k rovnomennej vodnej nádrži a v smere k osade Majdan. Dostaneme sa ku križovatke ciest, kde odbočíme doprava. Vľavo od cesty leží prírodná rezervácia Lošonský háj s výskytom viacerých vzácnych a chránených rastlinných druhov. V malej podmalokarpatskej obci Lošonec je najvýznamnejšou pamiatkou rímskokatolícky Kostol sv. Anny. Z Lošonca trasa pokračuje severovýchodným smerom naspäť do Smoleníc. Na začiatku obce v miestnej časti Smolenická Nová Ves cesta odbočuje doľava do rekreačného strediska Jahodník s možnosťou ubytovania a stravovania, kúpaliskom, táboriskom a jazdou na koni. Základom pre vznik chatovej osady bolo objavenie jaskyne Driny, jedinej verejnosti prístupnej jaskyni v Malých Karpatoch. Z Jahodníka k nej vedie žltá značka. Po rovnakej trase sa vrátime do centra Smoleníc, odkiaľ možno navštíviť ďalšiu prírodnú zaujímavosť. Je ňou tiesňava Hlboča, kaňonovitá dolina s jediným vodopádom v Malých Karpatoch s výškou 9 m. Do tiesňavy vedie z obce modro značkovaná turistická trasa. Návšteva Smoleníc sa najčastejšie spája so Smolenickým zámkom a nádherným prírodným parkom, ktorý ho obklopuje. Obdivovanie prírodných krás Smoleníc je však neúplné, ak z neho vynecháme výstup na Záruby (767 m) – najvyšší vrch Malých Karpát. Na jeho vrchol sa dá dostať štyrmi alternatívnymi výstupovými trasami. Výlet do okolia Smoleníc možno spojiť s prechádzkou po Náučnom chodníku Smolenický kras, ktorá nám umožní spoznať väčšinu prírodných divov tejto časti Malých Karpát.