K malokarpatským hradom

Stredne náročná okružná trasa vedie väčšinou po málo frekventovaných verejných komunikáciách. Prechádza dvakrát naprieč Malými Karpatmi a vedie okolo „rozprávkového“ zámku a dvoch malebných hradných zrúcanín. Orientačne nenáročná cyklistická trasa patrí svojou celkovou dĺžkou skôr medzi tie kratšie. Z hľadiska častej zmeny povrchu je na jej absolvovanie najvhodnejší krosový a trekkingový bicykel. Trasu začneme pri železničnej stanici v Smoleniciach a hneď v jej úvodnej časti prejdeme popod Smolenický zámok a významnú archeologickú lokalitu Molpír. Sledujeme pritom značky modrej (2201) a zelenej cyklotrasy (5205) vedúcich z Trstína. Na rázcestí v miestnej časti Smolenická Nová Ves sa držíme už len modrej značky a odbočíme doprava k rekreačnej osade Jahodník. Stúpanie dlhé asi 5 km pokračuje za Jahodníkom až na jeho vrchol v sedle pod Veterlínom. Potom nás čaká takmer päťkilometrový zjazd lesom miestami po poškodenej asfaltovej ceste, ktorá vedie až po križovatku s cestou č. 501. Tu odbočíme doprava na značkovanú červenú Malokarpatskú cyklomagistrálu (003) smerujúcu do Plaveckého Petra. Za obcou, ktorá je pamiatkovou rezerváciou ľudovej architektúry, odbočíme doprava a vystúpime asi 1 km úsekom v smere na Bukovú. Červená cyklistická trasa pokračuje vľavo od vodnej nádrže Buková, ktorá je známou rekreačnou lokalitou pri vode. Odbočením doprava by sme sa dostali k rázcestiu Brezinky, odkiaľ vedie červená turistická značka k zrúcanine hradu Ostrý Kameň. Ďalšou zastávkou na trase je obec Buková. Ak však nechceme vojsť do centra Bukovej, asi 1 km pred vstupom do dediny pred krížom odbočíme z červenej cyklotrasy vľavo na menšiu asfaltovú cestu. Tá postupne prejde do poľnej cesty, ktorá strmo stúpa asi 3 km k veternému parku na Vápenkovej skale. Popod stožiare veternej elektrárne prídeme do obce Rozbehy, neďaleko ktorej sa nachádza zrúcanina hradu Korlátka dostupná aj na bicykli. Z Rozbehov pokračujeme vpravo uličkou ku Sokolským chatám po modrej turistickej značke. Asfaltová a neskôr spevnená cesta vedie z kopca okolo rekreačných chát a popri prameni pitnej vody. Dostaneme sa až na hlavnú cestu vedúcu z Bukovej do Trstína a odbočíme na ňu vľavo. Opäť sa napojíme na červenú Malokarpatskú cyklomagistrálu (003) a po asi 3 km vojdeme do Trstína. Tu odbočíme doprava a po chvíli sa ocitneme pri železničnej stanici Smolenice, kde sme cyklotúru začínali.

Dĺžka trasy: 38 km

Trasa: Smolenice – Jahodník (6 km) – Plavecký Peter (11 km) – Buková (6 km) – Rozbehy (5 km) – Trstín (7 km) – Smolenice (3 km)