Trnavskou tabuľou

Cyklistická trasa Trnavskou sprašovou tabuľou môže byť príjemným spestrením víkendu stráveného v jednej z dedín južnej časti okolia Trnavy. Ponúka viacero prírodných a historických zaujímavostí. Svojou dĺžkou je stredne náročnou trasou, ktorá však minimálnym prevýšením patrí k tým ľahším. Vedie po menej frekventovaných vedľajších cestách s asfaltovým povrchom. Výnimkou sú iba frekventované trnavské ulice. Trasa sa začína pred železničnou stanicou v Trnave. Na jej začiatku si všímame zelené cyklistické značky (5206), ktoré nás vedú východným smerom po Kollárovej a neskôr po Spartakovskej ulici. Odbočením doprava na Sasinkovu ulicu a doľava na Bernolákovu ulicu sa dostaneme až na koniec mesta. Onedlho prekrížime východný obchvat Trnavy a za ostrou pravotočivou zákrutou smerujeme juhovýchodným smerom. Prejdeme cez železničné priecestie, pričom po pravej strane uvidíme rozľahlý areál automobilového závodu PSA Peugeot Citroën. Prejdeme nadjazdom ponad diaľnicu D1 a ocitneme sa v Zavare. Na hlavnej križovatke v centre obce odbočením doprava zelenú cyklotrasu vedúcu do Šúroviec opustíme. Pokračujeme južným smerom von z obce okolo elektrickej rozvodne do Križovian nad Dudváhom. Najhodnotnejšou pamiatkou je tu románska rotunda pochádzajúca pravdepodobne z obdobia pred rokom 1246. Trasa prechádza okrajom Vlčkoviec ponad rýchlostnú komunikáciu R1 spájajúcu Trnavu s Nitrou. V Opoji pri cintoríne odbočíme prudko doľava. Trasa za obcou prechádza ponad Dudváh a pred rýchlostnou komunikáciou sa veľkým oblúkom stáča doprava. Asfaltová cesta vedúca vľavo od Vlčkovského hája smeruje do Majcichova, kde sa kedysi nachádzalo významné veľkomoravské hradisko. Za mostom ponad Dudváh prejdeme priamo cez hlavnú ulicu a okolo základnej školy sa dostaneme až k okraju areálu farmy. Tu odbočíme doľava na spevnenú cestu vedúcu do Voderád. V obci smerujeme priamo ku kaštieľu s rozsiahlym parkom. Na konci obce odbočíme doprava v smere do Trnavy. Onedlho prejdeme popri outletovom nákupnom centre a potom cez kruhový objazd na frekventovanú štvorprúdovú cestu. Pokračujeme ponad diaľnicu D1 až do Hrnčiaroviec nad Parnou. Pri vyústení hlavnej cesty na štátnu cestu č. 61 odbočíme vľavo na panelovú cestu vedúcu proti prúdu potoka Parná. Prejdeme cez železničnú trať Bratislava-Trnava a popri Trnavským rybníkom prídeme k rekreačnej oblasti Kamenný mlyn. Odbočíme doprava na zeleno značkovaný cyklistický chodník (5206) smerujúci k železničnej trati. Trasa za ňou odbočuje vpravo a po okraji mestskej štvrte Prednádražie smeruje až do cieľa trasy – k železničnej stanici v Trnave.

Dĺžka trasy: 40 km

Trasa: Trnava – Zavar (8 km) – Križovany nad Dudváhom (3 km) – Majcichov (8 km) – Voderady (5 km) – Hrnčiarovce nad Parnou (8 km) – Trnava (8 km)