K malokarpatským hradom a zámkom

Okolie Smoleníc nie je bohaté len výskytom prírodných atraktivít, ale je aj oblasťou s množstvom významných kultúrno-historických pamiatok. Najvýznamnejším dôkazom dávneho osídlenia Smoleníc je archeologická lokalita Molpír. Nachádza sa na vŕšku nad renesančným rímskokatolíckym Kostolom Narodenia Panny Márie, ktorý je najznámejšou sakrálnou pamiatkou Smoleníc. Expozície vykopávok z hradiska Molpír si možno prezrieť v smolenickom Múzeu Molpír. Výlet Malými Karpatmi sa začína pri Smolenickom zámku, ktorý patrí k najvýznamnejším romanticky upraveným stavbám na Slovensku. Zámku dominuje mohutná veža s vyhliadkovou terasou a jeho okolie zvýrazňuje okolitý prírodno-krajinársky anglický park. Trasa vedie zo Smoleníc do Trstína, kde odbočíme vľavo na cestu 3. triedy. Tá severozápadným smerom postupne stúpa v malebnom prostredí malokarpatských lesov až do obce Buková. Jej dominantou je Kostol Navštívenia Panny Márie. Juhozápadným smerom sa z Bukovej dostaneme k rovnomennej vodnej nádrži, ktorá je v lete obľúbenou rekreačnou lokalitou. Od vodnej nádrže vedie smerom na juhovýchod žlto značkovaný turistický chodník až k rázcestiu Breziny, ktoré je východiskom k ruinám hradu Ostrý Kameň (vedie k nemu červená značka). Hrad postavili v 13. storočí a v minulosti slúžil ako kráľovská pohraničná pevnosť na ochranu Českej cesty. Dodnes sa z neho zachovali zvyšky kamenných múrov, bášt, hospodárskych stavieb a renesančná zdvojená konzola. Od vodnej nádrže sa dostaneme k ceste 2. triedy, na ktorej odbočíme doprava. Prvou obcou ležiacou už na Záhorí sú Prievaly s Kostolom sv. Michala archanjela. Susedná Cerová a jej miestna časť Rozbehy je jedným z  východísk výletov k zrúcanine hradu Kor­látka, ktorý postavili asi v polovici 13. storočia. Z jednotlivých hradných stavieb sa zachovali zvyšky obvodových múrov horného hradu a časť dolného opevnenia. Zo svetských pamiatok sa v Cerovej zachoval renesančno-barokový kaštieľ z roku 1700. Ďalšou obcou na trase je Jablonica, ktorá sa pýši pôvodne renesančným kaštieľom zo začiatku 17. storočia a rímskokatolíckym barokovým Kostolom sv. Štefana Kráľa. V Jablonici odbočíme doprava a po ceste 1. triedy sa cez Malé Karpaty vrátime naspäť do Trstína a Smoleníc.